• Αρχαίο θέατρο Α΄ Λάρισας

•	Αρχαίο θέατρο Α΄ Λάρισας
Χτισμένο στη νότια πλευρά του λόφου φρούριο τον 3ου αιώνα π.Χ., όπου κατά την αρχαιότητα δέσποζε η οχυρωμένη ακρόπολη της πόλης, είναι ένα από τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα θέατρα της περιόδου. Εκτός από την χρήση του για ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων χρησιμοποιήθηκε και για τις συνελεύσεις του κοινού των Θεσσαλών. Κατά την ρωμαϊκή περίοδο μετατράπηκε σε αρένα, και έγινε μεταφορά των θεατρικών δρώμενων της πόλης στο Β΄ Αρχαίο θέατρο.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2008

Του ...πεζοδρομίου η διάβαση

Έχουν προβλήματα οι πεζοί στην μετακίνησή τους επί των πεζοδρομίων; Μήπως έχουν παράλληλα και δικαιώματα;

Διάβασα παλαιότερα στον τύπο:
Ο ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ ΓΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΠΕΖΩΝ ΛΟΓΩ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ:
«Ευθύνη και στις κατασκευαστικές εταιρείες που σε όλες σχεδόν τις ανεγειρόμενες οικοδομές κλείνουν τις διόδους των πεζοδρομίων, αναγκάζοντας τους πεζούς να περπατούν στο οδόστρωμα και να υποβάλλονται σε κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων, καταλογίζει με απόφασή του ο Άρειος Πάγος.
Το Ανώτατο Δικαστήριο δικαίωσε μια ανήλικη κοπέλα, που τραυματίστηκε σοβαρά στη γνάθο, όταν, λόγω κακού φωτισμού, έπεσε πάνω σε προστατευτικό πλέγμα που είχε τοποθετήσει κατασκευαστική εταιρεία, κλείνοντας ολόκληρο το πεζοδρόμιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, ολόκληρη η επιφάνεια του πεζοδρομίου είχε καταληφθεί, νόμιμα, από οικοδομικά υλικά, για τα οποία η εταιρεία είχε πάρει άδεια, και από το μεταλλικό προστατευτικό πλέγμα που τοποθετείται συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, κατά μήκος του πεζοδρομίου. Η ανήλικη είδε μεν τα υλικά, όμως δεν διέκρινε το προστατευτικό πλέγμα, με αποτέλεσμα να πέσει πάνω σε σταθμευμένα αυτοκίνητα, να χάσει την ισορροπία της και να πέσει στο έδαφος. Απέρριψε επίσης τους ισχυρισμούς της εταιρείας, ότι η ανήλικη είναι συνυπεύθυνη για το ατύχημα επειδή δεν είδε τα εμπόδια που προκάλεσαν το ατύχημά της».

Τα προβλήματα λοιπόν πολλά. Καταγράφω ορισμένα μόνο και προσπαθώ με τον φακό μου να σας τα δείξω:

Χαλασμένα και επικίνδυνα πεζοδρόμια (τα περισσότερα εκτός κέντρου αλλά και σ’ αυτό).
Εμπόδια (κινητά) από καταστηματάρχες.
Σταθερά εμπόδια.
Εμπόδια από σταθμευμένα οχήματα (παντού)
Εμπόδια από εργολάβους και κατασκευαστικές.

ΥστερόΓραφο: Υπάρχει ευθύνη στους εργολάβους που καταλαμβάνουν πεζοδρόμια. Υπάρχει ευθύνη και στους πολίτες αντίστοιχα. Το θέμα είναι τι κάνουν για τούτο οι μηχανισμοί του Δήμου και της Πολιτείας; Ποιος θα αναγκάσει τον κατασκευαστή ή διαχειριστή ή ιδιοκτήτη να κατασκευάσει ή να επισκευάσει το πεζοδρόμιο μπροστά στην οικοδομή του ή να πάρει τα αναγκαία –για τους πεζούς- μέτρα προστασίας; Ποιος επιτρέπει στις κοινωφελείς υπηρεσίες να συμπεριφέρονται εχθρικά στον πολίτη-πεζό; Πότε οι συμπολίτες μας καταστηματάρχες θα αισθανθούν κάποια υποχρέωση απέναντι στους πεζούς-πελάτες τους; Ποια είναι τα όρια επιτήρησης της Δημοτικής αστυνομίας. Γιατί η τροχαία επεμβαίνει συνήθως μετά από καταγγελίες;

Ο πεζός έχει δικαιώματα. Ενεργοί πολίτες έχουν δημιουργήσει κινήματα και διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Το προβλέπει και Ο Ευρωπαϊκός Χάρτης των Δικαιωμάτων του Πεζού καθώς και Η διακήρυξη της Κοπεγχάγης.



Ο ιδιοκτήτης του ουσιαστικά το εγκατέλειψε. Το συγκεκριμένο όμως κτίσμα αντιστέκεται και επιμένει να στέκεται όρθιο, παρά τα χρονάκια του, και να στενεύει επικίνδυνα την έξοδο της 'Αρεως προς την Σεφέρη. Ρε τι πείσμα...




Απαράδεκτη και άκρως επικίνδυνη -ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες όπου ο φωτισμός στηνπεριοχή είναι ελλειπέστατος- για τους περαστικούς η κατάσταση του πεζοδρομίου επί της Σεφέρη εβδομηντα...τόσο. Η ευθύνη κατασκευής ανήκει μάλλον στον κατασκευαστή της πολυκατοικίας, η ευθύνη συντήρησης στον διαχειριστή ενώ η ευθύνη της ...διάβασης στον ταλαίπωρο πεζό. Ανεύθυνε διαβάτη....




50 μέτρα πιο κάτω -άρα Σεφέρη ογδόντα...τόσο- ο κατασκευαστής δεν έχει πάρει κανένα μέτρο προστασίας για τους πεζούς, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να κατέβουν στο οδόστρωμα να συνεχίσουν την πορεία τους. Το τμήμα αυτό της Σεφέρη είναι διπλής κατεύθυνσης και άρα ο κίνδυνος για τους πεζούς ...διπλός.




Φυσικά και θα πρέπει να κατέβεις στο πεζοδρόμιο αν θέλεις να συνεχίσεις την πορεία σου επί του πεζοδρομίου, γιατί η ΔΕΗ -μπας κι είναι ο ΟΤΕ, δεν το πρόσεξα- δεν σου το επιτρέπει. Κοινοφελής οργανισμός είμαστε κι όχι ...φιλανθρωπικό ίδρυμα!



Κινείσαι στην Σεφέρη και θες να στρίψεις αριστερά για Γούναρη. Εμ δεν μπορείς. Θα πέσεις πάνω στη διαφημιστική πινακίδα του περίπτερου. Κι αν πάλι καταφέρεις να ξεφύγεις, δε τη γλυτώνεις από το δέντρο. 'Ετσι θα αναγκαστείς να κατέβεις στον δρόμο. Κι αν είσαι τυχερός επιβιώνεις και συνεχίζεις...


....αλλά παρακάτω θα βρεις κι άλλο εμπόδιο. Κι άλλη ...ΔΕΗ -ή ΟΤΕ- σε περιμένει για να σου κάνει τη ζωή αβίωτη. Τί γυρεύεις καλέ από 'δώ; Υπάρχουν κι άλλοι δρόμοι.


Και φτάνεις με το καλό Αιόλου, απέναντι από την είσοδο του Δημοτικού σχολείου. Αν προσπαθήσεις να συνεχίσεις την πορεία σου επί του πεζοδρομίου -την μεγάλη κλίση του οποίου προσπάθησα να απαθανατίσω- θα στραβοπατήσεις ή θα πάθεις στραμπούληγμα στο πόδι. Σίγουρο είναι ότι τα συμπαθητικά καροτσάκια των λαικών αγορών εκτρέπονται και γέρνουν στο πλάι, αν η ιδιοκτήτριά τους ...τολμήσει να περάσει από το πεζοδρόμιο.



Οχι, δεν ζήλεψα τα υπέροχα φρούτα της παρακείμενης φρουτερίας. Την κατάληψη του πεζοδρομίου από τα τρία στη σειρά καταστήματα, ήθελα να δείξω. Του μανάβικου, του σουπερ...ψιλικατζίδικου -κατά το σουπερμάρκετ- δίπλα, και του σουβλατζίδικου παραπέρα -δεν διακρίνεται. Κι όχι μακριά από το κέντρο. Στην οδό 31ης Αυγούστου, 100 μέτρα από το Μουσείο.


Μα τί στην ευχή κάνουν οι τρεις συμπολίτες μας και περπατάνε στο δρόμο, Αμαλίας και 31ης Αυγούστου γωνία στο Τζαμί; Εμ, ο ανάδοχος-κατασκευαστής έχει αφήσει τα οικοδομικά υλικά με τέτοιον τρόπο ώστε να ...απαγορεύει την διέλευση επί του πεζοδρομίου. (Μην ανησυχείς όμως. Τώρα που θα διαβάζεις την παρούσα ανάρτηση μάλλον θα έχει τελειώσει το έργο).



Πεζός, μάνα με βρέφος σε καροτσάκι και τροχοφόρα σε αγαστή συνεργασία, κινούνται ανέμελα στο οδόστρωμα. Το σημείο κατάληψης του πεζοδρομίου από τον ανάδοχο-κατασκευαστή στο άλλο άκρο του Τζαμιού. Αν αυτή είναι η μέθοδος για να αποκτήσουν τα παιδιά μας οδική συμπεριφορά, ε τί να πώ. Από την ...κούνια τους μάλιστα!




Το περίπτερο στα ψαράδικα -τέρμα Κϋπρου- φυτεμένο επί του πεζοδρομίου δυσκολεύει τη διέλευση πεζών. Όποιος έτυχε να περάσει απ' εκεί σε ώρα αιχμής θα το διεπίστωσε. Σήμερα το βρήκα κλειστό. Λέτε ο ιδιοκτήτης -ή ενοικιαστής- να αντελήφθηκε το πρόβλημα που δημιουργεί και γι αυτό το έκλεισε; Μόλις καταφέρετε να το προσπεράσετε θα πέσετε πάνω στις ψαροκασέλες. Και τότε ...φάτε μάτια ψάρια!




Τέρμα Κύπρου, αρχή Νικηταρά. Πόσον καιρό αλήθεια βρίσκεται υπό κατάληψη το τμήμα του πεζοδρομίου; Και να θες να βαδίσεις εφ' ενός ζυγού θα δυσκολευτείς από την κατάσταση του πεζοδρομίου. Αν είναι δε βροχερή η μέρα, τότε από τις λάσπες σίγουρα θα αναγκαστείς να κατέβεις επί του οδοστρώματος και ο Θεός βοηθός -γιατί από τους οδηγούς μην περιμένεις οίκτο.



Στο ίδιο σημείο από αντίθετη ...λήψη -όπως λεν και οι εκφωνητές αγώνων. 'Οχι, η κυρία στο βάθος δεν κρύβεται από τον φακό. Απλώς είναι ευτυχισμένη γιατί κατόρθωσε να διαβεί τα ...στενά των Θερμοπυλών και μάλλον σταυροκοπιέται. Πιθανόν να έσκυψε και να φίλησε το χώμα αφού πέρασε σώα -δεν την είδα αφού είχα ήδη φύγει από το σημείο.



Λίγα μέτρα πιο κάτω επί της Νικηταρά. Στο πεζοδρόμιο κολώνα τσιμεντένια, μεταλλική, κάδος, ράμπα σε μία σύνθεση η οποία μόνον εμπόδια δημιουργούν στον ανέμελο διαβάτη. Θα σκέφτηκαν οι αρμόδιοι που τα τοποθέτησαν: "δεν μπορεί, αν γλυτώσει από το ένα -εμπόδιο- θα πέσει πάνω στ' άλλο. Να μας γλυτώσει δεν γίνεται". Αλλά και στο οδόστρωμα βλέπετε τι γίνεται.



Χαμηλότερα επί της Νικηταρά, η νοικοκυρά διασχίζει κι άλλο ...στενό. Πού να προτοκοιτάξει, αριστερά να δει τις σκάλες και τα κωλόχαρτα ή δεξιά τις σκούπες και να νάυλον; Και το πορτοφόλι άδειο. Καλύτερα, θα σκέφτηκε, ας συνεχίσω ...απρόσκοπτα την πορεία μου.



'Ολη η Νικηταρά, ένα απέραντο τρελ... λάθος, ένας απέραντος χώρος διπλο-τριπλοστάθμευσης. Καλά βρε αχάριστοι οδηγοί, τον χώρο στάθμευσης που σας έφτιαξε ο δήμαρχός σας επί της πρώην πλατείας Λαού, πρώην πλατείας Νέας Αγοράς και νυν πλατείας Αγαμέμν. Μπλάνα δεν τον σκέφτεστε; Τί να σας πώ....




Στην Νικηταρά πιο κάτω, μία άλλη ...πολλαπλή θέση στάθμευσης. Μοτοσυκλέτα στο πεζοδρόμιο, ΙΧ και ΔΧ οχήματα αγαπημένα το ένα δίπλα στο άλλο. Το πράσινο όχημα αριστερά που μόλις διακρίνεται προσπαθεί να συνεχίσει την πορέια του. Ακαταπόνητοι οδηγοί του Αστικού ΚΤΕΛ φαντάζομαι τί τραβάτε καθημερινά επί της Νικηταρά;


Πάλι στην Νικηταρά πριν τη διασταύρωσή της με Χρυσοχόου. Ο αρχικός σχεδιασμός της Νικηταρά προέβλεπε θέσεις στάθμευσης χωρίς να παρεμποδίζουν την κίνηση -βλέπε όχημα στη μέση. Δύο συμπολίτες μας διαφωνούν με το μέτρο αυτό. Πού το γνωρίζω; Μα το αποδεικνύουν στην πράξη. Δείτε πώς έχουν σταθμέυσει τα οχήματά τους. Εμποδίζοντας και τους μεν -πεζούς- και τους δε -οδηγούς. (Μα φυσικά και αλλοίωσα τους αριθμ. πινακίδων. Δεν είμαστε για μηνύσεις τώρα. Εξάλλου συμπολίτης σας είμαι και όχι ....)


Το γνωστό διατηρητέο επί της Σεφέρη ...στοίχειωσε. Διαβάσαμε ότι παραχωρήθηκε στο Σύλλογο αρχιτεκτόνων -αν δεν κάνουμε λάθος- αλλά από πέρσι -ή μήπως πρόσπερσι- δεν βλέπουμε φως. Κάποιοι ήρθαν, το είδαν και απήλθαν. Οψόμεθα. Οι πινακίδες επί της περίφραξης και φυσικά δε διακρίνονται από τους οδηγούς. 'Αλλωστε σε τί χρησιμεύουν;

Η περίφραξη του εν λόγω κτιρίου παραμένει, θάμνοι φύτρωσαν στο εσωτερικό του κτίσματος αλλά και εντός της περίφραξης. Οι πεζοί έχουν τρεις επιλογές: α) να περάσουν από απέναντι, β) να κατέβουν στο οδόστρωμα, γ) να περιμένουν την αποκατάσταση του κτιρίου και μετά περνάνε με ασφάλεια.




Και για να μη λέτε πώς είμαι όλο γκρίνια, ε, λοιπόν θα προσπαθήσω να σας διαψεύσω, δείχνοντάς σας τα καλαίσθητα παρτέρια της Υπηρεσίας Πρασίνου του δήμου, επί της Βενιζέλου. 'Ομορφα, διακριτικά, καταπράσινα. Μπράβο σε όλους. Κι άλλα τέτοια... Μπράβο και στους συμπολίτες μας διαβάτες και καταστηματάρχες που τα προσέχουν...



....'Οχι σαν τον καταστηματάρχη επί της ιδίας οδού ο οποίος κατέστρεψε κυριολεκτικά το παρτέρι τοποθετώντας γλάστρες ...ακαλαίσθητου και προσωπικού γούστου, και φυτεύοντας σπασμένα πυθάρια και πολύχρωμα λουλούδια -σίγουρα πλαστικά θα είναι- αντί πρασινάδας, χαλάει την πιάτσα. Αν έτσι εννοούν την ιδιωτική πρωτοβουλία, ε να την βράσω. Εσείς τί λέτε;

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Για το δρομάκι που συνδέει Σεφέρη με Αιόλου (μπροστά από το περίπτερο) συμφωνών κι εγώ. Είναι τόσο στενό και με φοβίζει που περνάνε τα παιδιά κάθε μέρα για το σχολείο.
Για το παρτέρι στη Βενιζέλου, αληθινά είναι τα λουλούδια (λάχανα διακοσμητικά) αλλά ο συνδυασμός μωβ και κόκκινου αποτυχημένος πράγματι. ΤΟ καλό είναι ότι τα αλλάζουν συχνά. Την άνοικη να δεις που θα έχουν άλλα φυτά

phlou...flis είπε...

@annabooklover: Αγαπητή μου, προφανώς αστειεύομαι για το πολύχρωμο παρτέρι. Μάλλον δεν φάνηκε αυτό μέσα από τις λεζάντες των δύο φωτο. Ισα ίσα που συγχαίρω τον καταστηματάρχη που το επιμελείται θέλοντας να δείξω ότι υπάρχουν συμπολίτες μας που αγαπούν την πόλη.

Μαμά στο Δρόμο είπε...

Nωρίς-νωρίς την είδα αυτή τη δημοσίευση, συνάδελφε ιστολόγε. Επειδή όμως η κατάσταση δεν έχει αλλάξει, ούτε στη Λάρισα, ούτε σε καμιά άλλη πόλη της Ελλάδας, θα ήθελα να αναδημοσιεύσω το άρθρο σου στο δικό μου μπλογκ (http://www.mamastodromo.blogspot.com). Ελπίζω να μην έχεις αντίρρηση.